London: Spitalfields

Det har nästan blivit en tradition att åka till London i januari, tredje året i rad som jag åker dit, och som vanligt bor jag i östra London. Tidigare har jag valt Shoreditch och Whitechapel och den här gången valde jag det mittemellan - Spitalfields.

Spitalfields ligger väldigt bra om man vill besöka östra London. Nära till allt, och med väldigt bra kommunikationer, både med tunnelbanan och även med tåget från Stansted som går till Liverpool street station.

Vi valde den här gången att bo på Ibis London city Shoreditch som ligger på Commercial street som tillsammans med parallellgatan Brick Lane är huvudlederna i området. Här finns hur mycket affärer, restauranger och pubar som helst.

Hotellet var ett standardhotell i ekonomiklassen, med en stor bar i bottenvåningen och små, men funkionella rum.

Under vår (jag och en kompis) helg här så hann vi med en hel del och här kommer mina betraktelser i den ordning jag minns dem. Förhoppningsvis hittar ni några tips som gör er Londonresa lite roligare .

Fredag

Frukost/Lunch på The Breakfast Club på Artillery Lane vid Liverpool St Station. Jag tog mina efterlängtade huevos rancheros som jag så ofta drömmer om men så sällan äter och min kompis tog en full English, dvs en engelsk frukost med svamp, tomat, korv, blodpudding, ägg och vita bönor. Förutom att han tyckte att bönorna borde flyta omkring på tallriken och att det var lite hipster så var vi supernöjda.

Sen var det dags för öl. Pride of Spitalfields är perfekt om man vill dricka öl i coola omgivningar utan att hamna med massa hipsters och betala överpris. Här, 15 meter från Brick Lane är det okylsyrad öl och lokalbefolkning som gäller.

Efter några öl där fick min kompis ett sug på att besöka sina gamla jaktmarker i Camden där han bodde för 18 år sedan. En snabb, nåja, Uber senare så landade vi i Camden. Där hade mycket ändrats men samtidigt inget alls. Massor av folk, varav 150% turister, varav 200% italienare och spanjorer (många spanjorer alltså).

Vi vandrade runt lite och hamnade på The Hawley Arms som var en bra blandning av engelsmän och turister med god öl och trevlig lokal.

Därefter tog vi en fish and chips på The Camden Eye precis i den stora korsningen i Camden men den var inget vidare. Helt okej öl i och för sig.

Efter lite vila på hotellet så var det dags för en träff med en gammal kompis so bor och arbetar i London och vi möttes på Bar Prague i Shoreditch och där var det både billigt och trevligt. Och bra musik. Undvik vodka-shoten med bacon.

Efter ett litet sjöslag så blev vi hungriga. Vår Londonbo är vegetarian och han rekommenderade Hanoi Café några 100m bort och där var det massor av folk. Maten var god, tror jag (efter alla öl så var det svårt att känna smaken), och priset bra. Därefter gick vi tillbaka till Bar Prague och avslutade kvällen.

Lördag

vår enda bokning på hela helgen hade vi vid lunchtid på lördagen och det var på de kinesiska restaurangen HKK. Glöm sunkigt kina-hak, här är det lyxrestaurang och fine-dining som gäller. Med 1 stjärna i Guide Michelin så var i alla fall mina förväntningar höga och med tanke på att det var Kinesiskt nyår så var det tur att vi hade bokat.

vi var där för den något dekadenta Ank-, och Champagnelunchen där man får 4 rätter och en halv flaska(!) Champagne för 49£ vilket får ses som rena gåvan.

Fört fick vi krabbsallad, sen 2 olika rätter med anka och en avslutande efterrätt till det och förutom efterrätten, som var lite menlös, så var maten väldigt bra. Servicen var lite väl uptight men samtidigt väldigt proffsig.

På vägen hem stannade vi och tog en öl på den otroligt sunkiga, och snart rivna(?), Duke of Wellington bakom hotellet.

På kvällen valde vi att ta det lugnt och gick till det turkiska stället Agah 2 kvarter bort och även om maten var god, och portionerna enorma, så var services så okunnig och virrig att det kändes som vi var med i ett avsnitt av Pang i Bygget.

Tidig hemgång då min kompis kände sig lite risig.

Söndag

Vi skulle egentligen åkt till Bermondsley för en konstutställning med vädret och andra idéer fick oss att tappa fokus.

Frukost/lunch på Beigel shop på Brick Lane. Gott, mycket och billigt.

En öl på The Ten Bells innan vi började vandra. Efter massa gående i ingenmansland hittade vi till slut ett ställe att äta middag på innan vi skulle åka ut till Stansted.

The Rising Sun i Farringdon så var det öppen brasa, söndagsstek och rikemansfamiljer i varenda hörn. Min Sunday roast var god, men mer mysig än välsmakande, ölen var jättegod och stället supernice.

Ännu en helg i London till ända och den var väldigt trevlig och ävenom jag hade tänkt mig mer ätande och drickande så blev det en bra avstickare med supertrevligt sällskap (som vanligt med MP)