Mugoni

Sardinien - Alghero

Det var längesedan jag skrev ett inlägg men nu är det dags igen.
i slutet av sommaren fick jag och min fru ett nytt ryck av resesjukan och bestämde oss för att ta en vecka någonstans i slutet av september.
Efter lite koll på olika destinationer så bestämde vi oss för att åka till Sardinien och staden Alghero på den nordvästra sidan.

Ryanair flyger dit och eftersom biljetten bara kostade 700 kr pp så var det helt okej. Vi letade väldigt mycket efter olika boenden och det finns nog inte en resesite, hotellbokningssida eller resefourm som jag inte var inne och läste på.

Svårigheten är ju att boka ett boende som är bra beläget och med bra standard men som inte kostar multum. Vi bokade La Terazza B&B.
Det skulle visa sig vara ett riktigt lyckokast.
B&B:t drivs av Mario som är ett under av hjälpsamhet och serviceanda. Han hämtade oss på flygplatsen fast vi kom vid 23-tiden på kvällen. Dagen efter (och alla andra dagar) så stod han och personligen serverade frukost bestående av flingor, rostat bröd, youghurt, svinstarkt kaffe, juice och kaka.
Han rekommenderade oss lite personliga favortrestauranger, vilket skulle visa sig ovärdeligt men mer om det längre ner, vilka ställen och stränder vi skulle besöka om vi ville göra utflykter med mera. Dessutom var rummet jättestort och väldigt rent och fräscht (Mario verkade ha lite städdille) med egen utgång till en stor gemensam terrass med utsikt över bukten. Eftersom allt detta bara kostade oss 600 kr per natt så förstår ni att vi var nöjda.

Lite om själva Alghero då. Staden har en gammal stadskärna med kullerstensgatorn och gränder som är väldigt mysig att gå omkring i på kvällarna. Restauranger lite här och där och en hel del barer. Samtidigt som staden har en del charter-hotell längs med stranden en bit utanför staden (mest Skandinaver) så är det en stad som har ett eget liv utan turisterna vilket vi uppskattade. Dessutom verkade de flesta charter-resenärerna stanna borta vid hotellen den mesta tiden.

Det som visade sig vara lite svårare var att hitta bra restauranger vilket kan låta konstigt när man ändå är i Italien. Det finns flera förklaringar till detta. Dels är Sardinien inte riktigt Italien. Historiskt sett så har de tillhört flera olika länder och de har fortfarande en stark frihetsrörelse, dels är det så att många restauranger satsar på turisterna istället för maten. Många av de mest prisade och lovordade restaurangerna ligger på eller längs med bastionsmurarna vid havet. En fantastiskt vacker och romantisk plats som drar in folk. Tyvärr är priserna höga och maten sådär på de flesta ställena.

De bästa ställena vi gick till hittade vi genom att det var mestadels Sarder och Italienare som åt där. Våra favoriter var Trattoria Cavour som serverar Sardiska specialiteter. Lokalen är inne i en gränd, utan uteservering men maten, servicen och priset var riktigt, riktigt bra.
En annan favorit var Casablanca som ligger på torget på gatan bakom Cavour. Här var det alltid fullt men man kunde vänta på den mycket trevliga baren bredvid så kom de och hämtade en när ens bord var ledigt.
Casablanca var mer klassiskt italiensk mat.

Alghero är en riktigt klassisk badort med massor av bra stränder och fantastiskt vatten. Vi var ju där i slutet av högsäsongen och det var bara halvfullt på stränderna vilket var skönt. Vi tillbringade flera lata dagar längst bort på stadsstranden, förbi svensk-hotellen och precis innan pinjeskogen. Lugnt och avkopplande.
Vill man ta sig längre bort så är Spiaggia Bombarde och Lazzaretto de 2 närmaste stränderna. Dessa är väldigt populära och lite mindre än stadsstranden.

Mugoni

Bortanför den, i nästa bukt kommer vår personliga favorit Spiaggia Mugoni. Jättelång och fin strand, med 2 strandbarer och väldigt lite folk. Vi tyckte att det kändes som stränderna på Ilha Grande i Brasilien med avslappnande stämning och en öl på den lilla stranbaren där det strömmade italiensk musik ur högtalarna. Nackdelen är att den ligger lite off men har man bil eller motorcykel så går det snabbt att komma dit (vi cyklade faktiskt dit en dag men det var lite i längsta laget).

Ute på udden utanför Mugoni så ligger en av de största turistattraktionerna nämligen grottorna Di Nettuno. Det kostar en slant att gå in men om man vill få lite gratis nöje och motion så är det ändå värt att ta sig dit. Från Parkeringsplatsen ner till entreen är det över 600 trappsteg längs med den höga och branta klippväggen och det var något av det fräckaste klättringarna jag har gjort. Vyerna och korten här ifrån är oslagbart vackra.

Slutsats: Alghero är vackert och har allt som en bra avkopplingssemester bör ha. Åker man som vi i slutet av september får man 30 grader i luften och 22 i vattnet men slipper de flesta turister.

Sök på alla hotell i Alghero på Booking.com - den bästa sidan för att boka hotell